Wednesday, February 19, 2014

Mengapa jadi macam tu??

Assalamualaikum wbkt,

[sebelum baca, ini hanyalah pandangan & pemerhatian aku, mungkin tak semua org sama]

Actually entri kali ni lebih kepada pemerhatian aku la. Kalo sekali atau 2 kali aku takdak la kisah sgt kan. Aku agak heran dengan sikap org Melayu, klo aku juruskan kepada Islam nampak mcm tak berapa btol kan. Sepanjang berada di Jepun ni, almaklumlah mmg agak payah nak jumpa saudara seIslam kita. So kekadang tu kalo pergi jalan ke shopping mall atau ke taman atau tempat-tempat menarik akan terserempak la dgn org Melayu & Islam. Rasanya boleh cam kalo org tu dari Malaysia atau dari negara Indonesia. (kalo aku la boleh ja cam, entah la korangkan) hihi. Kadang-kadang pelancong Malaysia mai jalan ke Jepun kan. Tapi yang tak berapa nak bestkan, walaupun tak kenal, aku cuba senyum dan memang dah senyum pn. Konon nak bertegur sapa la kan. Masalahnya adoila..sombong bebebor. Senyum pn tidak malah dipalingkan muka. Kekadang tu buat-buat tak nampak. huhuhuhu..Sedih rasanya. Kita kadang2 seronok tau jumpa org sebangsa atau seagama kita. Lebih2 lagi diperantauaun ni. 

Ada sekali tu, aku, suami dan anak2 ke suatu tempat yg menjadi tarikan utama pelancong kat Jepun ni. Ada sorang mamat ni, aku ingatkan dia Japanesse, rupanya Malaysian dan berbangsa cina. Masa tu aku dan suami nak lalu dpn dia, so aku pn sebut 'Sumimasen' aka Excuse Me'.  Mungkin dia tgk aku pakai tudung and look like Malaysian dia pn tegur. Hahahah..tya kami Malaysian kah? Sempat la bersembang dan bertegur sapa dgn dia. 

See !!! org bangsa lain dan agama lain lebih mesra. erm..tepuk dada tanya diri sendiri. 


No comments:

Post a Comment