Thursday, February 20, 2014

Viva voce Kyoto University

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum wbkt & こにちわ,

Waktu sekarang dah jam 130 tghr waktu Jepun, aku pn baru lepas lunch & solat zohor masuk jam 12.18 tghr. Td sempat buat lab. Kejar waktu sbb nak tgk lab mate viva voice haini.

Actually aku dlm bilik A2-306 tgh mendengar presentation pelajar master thn 2. Hari ni pelajar Lab Eguchi punya viva voice. Ada 5 org pelajar master. Untuk pengetahuan diorg punya viva voice dipersembahkan dihadapan pelajar lab lain & juga pensyarah dr lab lain. Maksudnya sesiapa pn boleh dtg tgk. Dan lepas presentation tu, ada sesi Q&A. Sesiapa pn boleh tya, tapi takat ni aku tgk selalunya pensyarah yg tya.

Jangkamasa presentation 15 minit dan Q&A sesi lebih kurang 5 minit. Ada penjaga loceng. Org Jepun mmg sgt punctual bab masa ni. Yang menariknya cikgu besaq yg jadi chairperson. Dia akan introduce pelajar yg akan viva voice.

Seminggu sblm viva voice, aku tgk lab mate kena berlatih dpn 2 org cikgu kecik. Cikgu kecik a.k.a sorang assistant prof, dan sorang lg assoc prof. Lepas tu ada lg sesi berlatih dpn Prof Eguchi. 

So, skang aku tgk diorg present mmg sgt smooth dan menjawab soalan dgn kopiden ja. 

Kelebihan lg, diorg present dlm bahasa jepun にほんご so memudahkan mereka lagi.

Kalau tak salah aku bln 1 & 2 ni bulan 'viva voice' dan juga 'entrance exam' untuk Kyoto University. 

Aku punya turn insyaAllah Jan 2016. Doakan aku dpt habes phd on time. Ameeen =) (0_*)

おねがいします


No comments:

Post a Comment